dinsdag 30 maart 2010

Ik wil geen spaarlamp! -- door Anouck Streefkerk


Ik wil geen spaarlamp! Ik wil van lekkere ouderwetse peertjes die je in verschillende kleurtjes kunt kopen voor een paar cent. Die wil ik!

Nou schijnt het zo te zijn dat MIJN lampjes verschrikkelijk slecht zijn voor het milieu..En wij, hier in het kleine Nederland, zijn heel erg bezig met het milieu. Nu gaan mijn lekkere peertjes de schappen uit en worden vervangen door de spaarlampen. En dat vind ik helemaal niks!
Dus nu ben ik peertjes aan het sparen met in mijn achterhoofd het besef dat ik nooit zoveel kan sparen dat ik de rest van mijn leven door kan met gezellig licht.

En dan komt dat andere besef... het besef dat ze in Dubai een skipiste hebben gebouwd in de woestijn! Dat ze daar dus skiën in 40 graden! Het besef dat ze voor de olympische spelen in Vancouver de piste hebben opgeleukt met sneeuw en dat daarvoor 40 miljoen liter water nodig was. 40 miljoen liter!?! Op een piste waar al sneeuw lag!
En ik maar tegen mijn kindertjes roepen dat ze niet te lang mogen douchen omdat de visjes anders niet meer kunnen zwemmen!

Ik sta me dus op te winden bij de winkelschappen, met mijn karretje volgeladen met lampjes, me op te winden over alle misstanden in de wereld.
Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik vind de spelen ook leuk. Ben echt geen tegenstander ofzo. Oké, goed dan..Curling is om keihard uit te lachen en langlaufen is voor mietjes! Maar dat alweer geheel terzijde.

Na alle omzwervingen gewoon even kort door de bocht: IK WIL GEEN SPAARLAMPEN! Ik wil ECHT licht. En van die paar lampjes van mij gaat de wereld echt niet kapot!

1 opmerking:

  1. Toch helpt elk klein beetje!
    Elektriciteit wordt opgewekt via verbranding van fossiele brandstoffen. Die zijn niet onbeperkt aanwezig. Bovendien komt bij de verbranding veel CO2 vrij; dat draagt bij aan klimaatverandering. En elektriciteitsproductie levert vervuilende stoffen op (zwaveldioxide, stikstofoxide en kwik).
    Vergeleken met de gloeilamp heeft een gemiddelde spaarlamp vier keer minder elektriciteit nodig. Bovendien gaan spaarlampen veel langer mee: 3.000 tot 15.000 branduren. Een gloeilamp haalt er maar 1.000. Wegens de groter efficiëntie en levensduur, belasten spaarlampen het milieu dus veel minder.
    Natuurlijk is het niet goed te praten dat ze in Dubai gaan skiën, maar als iedereen het dan maar vervolgens laat hangen wordt het nooit wat met de biodiversiteit!

    BeantwoordenVerwijderen