woensdag 29 september 2010

HeadsUp! Visualiseer het klimaat



HeadsUp! roept mensen uit de ontwerpbranche op om concepten te bedenken voor een HeadsUp Display voor en van iedereen. Het beste idee zal een plek krijgen op Times Square in New York City.
Een groep adviseurs in design, communicatie en data-visualisatie hebben een wedstrijd uitgeschreven om bewustzijn bij de bevolking te creëren over de gevolgen en de voortgang van de klimaatverandering. Het “dichterbij de mensen brengen” van het onderwerp en mensen bewustmaken dat ook zij hun bijdrage kunnen leveren staat centraal.

Datavisualisatie door de jaren heen
Het visueel presenteren van cijfers is zeker niet nieuw en heeft bewezen effectief te zijn in de bewustwording van een onderwerp. Er zijn veel voorbeelden te vinden van datavisualisatie over een tal van onderwerpen. Zo had Douglas Lee in 1941 al het idee om het Empire State Building van kleur te laten veranderen afhankelijk van de weersverwachting, hebben we diverse voorbeelden gezien om het gevaar van roken onder de aandacht te brengen en werd de atoomcrisis tijdens de Koude Oorlog duidelijk in beeld gebracht met de Doomsday Clock.

Nu is het tijd om de klimaatsverandering duidelijk en vooral eenduidig onder de aandacht te brengen. Gelukkig heeft de technologie niet stilgestaan en is het nu nog beter mogelijk om op een innovatieve, creatieve en vooral interactieve manier een doelgroep bewust te maken.


Fysieke plek, lokale bewustwording
Het is belangrijk dat de gevolgen van klimaatsverandering ook direct in verband worden gebracht met lokale gevolgen, dan wel niet initiatieven. Een fysieke plek waarop mensen er direct aan herinnerd worden kan hier aan bij dragen. De winnaar van de competitie krijgt dan ook de kans om meteen op “the mother of all places” zijn of haar creatie te tonen, Times Square in New York.

Competitie
Iedereen mag en kan meedoen met de competitie. Na de lancering, op 22 september op Picnic, zal deze competitie meer en meer onder de aandacht worden gebracht bij ontwerpbureaus en individuen over de hele wereld.
Vanaf januari is het mogelijk om je eigen concept of uitwerking in te sturen. De finalisten worden in mei bekend gemaakt en het winnende ontwerp zal in juni te zien zijn op Times Square.

Klik hier voor de wedstrijd

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen